Norton Clipper Multi-Material - Pressmeddelande

Kapning och slipning av flera olika material med en och samma skiva med batteridrivna vinkelslipar

Att byta kapskiva, navrondell eller maskin när man har flera olika material som ska kapas eller slipas är tidsödande och sänker produktiviteten. Norton Clippers kapskiva Multi-Material kan kapa och slipa flera olika material vilket ger effektivare bearbetning.
Norton Clippers kapskivor och navrondeller Multi-Material kan kapa och slipa t.ex. stål, rostfritt, aluminium, sten, kakel, plast och trä vilket minimerar tidsförluster för skiv- eller maskinbyte. Det innebär tids- och kostnadsbesparingar inom branscher och verksamhetsområden där man ofta arbetar med många olika material, som till exempel byggnads- och VVS-branschen, gör-det-själv m.m. De är idealiska för batteridrivna maskiner eftersom de har utvecklats för att ge minimal friktion. Tack vare de friskärande egenskaperna får man längre batteritid.

Multi-Material-kapskivorna är avsedda för användning i vinkelslipmaskin och finns i 115, 125, 180 och 230 mm diameter med 1,0 – 1,9 mm tjocklek. De ger raka och exakta snitt och snabb och bekväm kapning enligt tillverkaren. Navrondellerna finns i diameter 115 och 125 mm och har 2,2 mm tjocklek vilket innebär att de kan användas för kapning, slipning och polering.

”Tack vare att man kan använda en och samma skiva slipper man tidsödande byten när man ska bearbeta flera olika material och arbetet går väsentligt snabbare. Dessutom är Multi-Material-skivorna friskärande vilket gör att batteritiden ökas.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.