Norton Quantum X - Pressmeddelande

Norton lanserar ny teknologi för slipskivor

Norton lanserar en ny teknologi för keramiskt bundna slipskivor för precisionsslipning. Tack vare den nya teknologin, som har beteckningen Quantum X, får man slipskivor med bättre prestanda som ger lägre total slipkostnad per detalj.

Quantum X är en kombination av flera beprövade Norton-teknologier: Vortex2 som ger en mycket hög naturlig porositet, Quantum som är ett högeffektivt keramiskt slipmedel och Vitrium3som är den nya generationen bindemedel som är starkare och håller fast slipkornen bättre. Sammantaget gör dessa tre teknologier att slipskivor tillverkade med Quantum X-teknologin blir mycket kallskärande, slipar snabbare och ger därmed bättre produktivitet enligt tillverkaren. Användningsområdet inkluderar bl.a. kuggslipning, slipning av turbinblad och kullager samt verktygsslipning. Quantum X är särskilt lämpat för hög materialavverkning, värmekänsliga material och tunnväggiga detaljer.

”Tack vare Quantum X får man en slipskiva med mycket hög porositet och högre avverkning. Det ger mycket kall slipning och kortare cykeltider vilket gör den lämplig för värmekänsliga legeringar. Dessutom får man en lägre total slipkostnad per detalj.” säger Jörgen Norell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.