Norton Red Heat kvickrondeller - Pressmeddelande

Kvickrondeller för slipning av konturer och profiler

Kvickrondeller används framför allt för slipning, gradning och putsning i svåråtkomliga och trånga utrymmen. Norton lanserar ett nytt sortiment kvickrondeller, Red Heat, som är extra flexibla och därför är särskilt lämpliga för bearbetning av konturer och profilerade ytor.

Kvickrondeller medger snabba och enkla rondellbyten tack vare snabbfästen som inte kräver några verktyg vilket ger maximal produktivitet genom kortare avbrottstider. De är idealiska för slipning i svåråtkomliga utrymmen och kan användas på såväl plana som profilerade ytor. Nortons nya kvickrondeller Red Heat har ingen extra laminering och blir därför mycket flexibla vilket gör dem särskilt lämpade för slipning av profilerade detaljer och konturer. Red Heat har keramiskt slipmedel och ett kraftigt ryggmaterial som ger lång livslängd och hög avverkning i kombination med bra ytfinhet enligt tillverkaren. De är lämpliga för slipning av stål, rostfritt och värmekänsliga metaller.

Sortimentet omfattar rondeller med 50 mm och 75 mm diameter och i kornstorlekarna 36 – 120. De finns med två olika typer av snabbfäste: Dels med bajonettfäste i metall och dels med skruvinfästning i nylon. De används med speciella hållare som finns i olika hårdheter. Snabbfästet ger snabba och enkla byten och centrerar rondellen på hållaren vilket ger vibrationsfri slipning. Kvickrondeller används i elektriska eller pneumatiska minislipmaskiner och för bästa resultat bör man använda mellanhårt arbetstryck och en arbetshastighet på 15 - 35 m/s.

”Tack vare att Red Heat-rondellerna är mycket flexibla får man en följsam slipning vid bearbetning av profilerade ytor och detaljer. Dessutom har de nya kvickrondellerna hög avverkning som gör att slipningen går snabbt.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.