Norton 4x4 Explorer+ diamantklinga - Pressmeddelande

Effektivare kapning av flera olika material med en och samma diamantklinga

Norton lanserar en ny diamantklinga för kapning av flera olika material. Den nya klingan, som har beteckningen 4x4 Explorer +, är en vidareutveckling av 4x4 Explorer och uppges bl.a. ge snabbare och bekvämare kapning och ha längre livslängd än sin föregångare.

Den nya 4x4 Explorer + har 12 mm höga diamantsegment vilket ger 20 % längre livslängd enligt tillverkaren och segmenten är dessutom räfflade vilket ger 40 % snabbare kapning. Klingor med diameter 300 mm och 350 mm har trapetsformade segment vilket minskar vibrationsnivån och gör arbetet bekvämare för användaren. Klingan kan kapa flera olika byggnadsmaterial vilket minskar behovet av lagerhållning av olika specialklingor samt ger tidsbesparingar för byte av klinga för olika material. Explorer 4x4 + kapar förutom betong, armerad betong, asfalt, granit mm även stål upp till5 mmtjocklek. Den finns i diametrarna 230, 300 och 350 mm för användning i bensindrivna handhållna maskiner, bordsågar samt golv- och vägsågar.

Vid kapning av tjockare material är det oftast både snabbare och kostnadseffektivare att göra flerstegssnitt. Flerstegskapning kan göra operationen upp till 30 % snabbare samtidigt som förslitningen på klingan minskar. Om man önskar ett kapdjup på exempelvis10 cm, så bör man göra två snitt på5 cmvardera. Explorer 4x4 + är försedd med en patentsökt kapdjupsindikator som anger kapdjupet vilket förenklar flerstegskapningen. Diamantsegmenten är dessutom försedda med förslitningsindikator som visar hur stor del av segmentet som använts vilket är ett praktiskt hjälpmedel för t.ex. uthyrningsföretag.

”Med 4x4 Explorer + kan flera olika material kapas båda snabbare och bekvämare. Dessutom minskas behovet att lagerhålla flera olika klingor för varierande material” säger Henrik Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.