Norton Accu kapskivor & navrondeller - Pressmeddelande

Nya kapskivor och navrondeller för batteridrivna vinkelslipar

Användningen av batteridrivna vinkelslipmaskiner ökar alltmer. Norton har nu tagit fram en kapskiva och en slip- och polerrondell, Norton Expert Accu, som är speciellt avsedd för dessa maskiner och som uppges att bl.a. optimera det uppladdningsbara batteriets livslängd.

Batteridrivna vinkelslipmaskiner har funnits på marknaden i ett antal år men de tidigare modellernas batterier tog fort slut och effekten minskade snabbt. Nu har en ny generation batteridrivna vinkelslipar kommit med en ny typ av uppladdningsbara batterier som ger väsentligt förbättrad batteritid och effekt. Den här utvecklingen ställer också krav på att kapskivor och navrondeller är anpassade och optimerade för den förbättrade batteritiden och effekten. Nortons nya Norton Expert Accu kapskivor och navrondeller har utvecklats i samarbete med de ledande tillverkarna av batteridrivna vinkelslipmaskiner för att maximera och optimera batteriets livslängd.

Nortons nya kapskiva, Norton Expert Accu, är speciellt avsedd för kapning av järn, stål och rostfritt med dessa batteridrivna vinkelslipmaskiner. Kapskivans sammansättning gör att det uppladdningsbara batteriets livslängd optimeras samtidigt som man får en mycket snabb och bekväm kapning med låg vibrationsnivå enligt tillverkaren. Norton Expert Accu-kapskivorna finns i två dimensioner: 115 x 1,0 x 22,23 mm och 125 x 1,0 x 22,23 mm.

I sortimentet ingår dessutom en skiva som både kan kapa, slipa och polera alla typer av material som metall, sten, byggnadsmaterial, plast mm. Denna skiva, Norton Expert Accu 1-2-3, har en tjocklek på 2,2 mm och finns i 115 mm och 125 mm diameter.

Skivorna är förpackade i en praktisk förpackning med tydlig information. Norton Expert Accu kapskivor är förpackade med 5 st och Norton Expert Accu 1-2-3 slip-, poler- och kaprondell med 2 st per förpackning.

”Med de här nya kapskivorna blir kapningen med batteridrivna vinkelslipar betydligt effektivare samtidigt som batteriet inte behöver laddas lika ofta som när man använder konventionella kapskivor” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.