Norton Bevel System (NorBevel) - Pressmeddelande

Snabbare och enklare fasning med högre kvalitet

Fasning och rundning av kanter och radier krävs för att få en stark och hållbar svetsfog eller för genomföringar. Norton lanserar en serie maskiner och fräsverktyg, Norton Bevel System, som gör detta moment snabbare och med bättre slutresultat enligt tillverkaren.

I det nya sortimentet ingår två olika maskintyper: NorBevel-12 som är en större och kraftfullare maskin som är avsedd för fasning upp till 12 mm djup samt NorBevel-6 som är en mindre maskin speciellt lämpad för fasning och rundning av t. ex mindre hål och öppningar från 18 mm diameter. Båda maskintyperna finns både som elektriska och pneumatiska och i sortimentet ingår även ett flertal olika fräshuvuden med olika radier och vinklar för olika sorters metaller. Maskinerna är mycket användarvänliga då de är i stort sett vibrationsfria och spånorna är tillräckligt stora för att falla ned och eliminerar farliga dammpartiklar i luften enligt tillverkaren. Byte av fräshuvud görs med ett enda verktyg (insexnyckel) och utförs mycket snabbt och enkelt.

Fasning och rundning

Vid fasning innan svetsning ger NorBevel-maskinerna en konstant och exakt vinkel vilket ger en starkare svetsfog. Vidare ger fasningen inga föroreningar vilket ger en svetsfog av högre kvalitet. Fasningen går dessutom snabbt: 1,2 m fasning utförs på 1 minut. NorBevel är dessutom kallskärande vilket gör att missfärgning av arbetsstycket elimineras.

Vid rundning av öppningar och kanter ger NorBevel en större och rundare yta vilket ger ett bättre underlag för målning och lackering. Tack vare den rundare formen behövs oftast inte packningsringar för att undvika slitage vid exempelvis kabelgenomföringar. Med den mindre maskinen NorBevel-6 kan rundning av hål ned till 18 mm diameter göras.

”Tack vare de nya maskinernas kompakta och lätta konstruktion kan fasning och rundning utföras snabbare och enklare och dessutom förbättras arbetsmiljön för operatören eftersom maskinerna i stort sett är vibrationsfria och spånorna är så pass stora att de faller ned utan att bilda farligt damm. Fasning och rundning kan också göras effektivare och med bättre slutresultat eftersom NorBevel ger fin yta utan bränning vilket eliminerar efterbearbetning.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.