Norton Quantum Lamellslipstift - Pressmeddelande

Nya lamellslipstift för slipning av rostfritt

Slipning av rostfritt generar hög värmeutveckling och gör det svårslipat. Nortons nya lamellslipstift Quantum ger kall slipning vilket minimerar risken för bränning av arbetsstycket.

Lamellslipstift ger flexibel och följsam slipning och är idealiska för bearbetning i svåråtkomliga utrymmen och för arbetsstycken med oregelbunden form. De används i raka maskiner, antingen elektriska eller pneumatiska. Quantum lamellslipstift är särskilt avsedda för rostfritt stål, inconel, krom-kobolt, titan och andra mycket hårda och värmekänsliga material. De ger mycket aggressiv avverkning och tar bort defekter snabbt och effektivt.

Slipduken har ett extra fyllnadslager (supersize) som minimerar värmeutvecklingen och ger kallare slipning och längre livslängd. Norton Quantum lamellslipstift ger den längsta livslängden vid påfrestande slipning på rostfritt stål enligt tillverkaren. Detta är möjligt tack vare en avancerad bindemedelsteknologi som ger bättre fasthållning av slipkornen.

Sliplamellerna har ett ryggmaterial av polyester/bomull (polycotton) vilket gör lamellslipstiften både motståndskraftiga mot nedslitning och flexibla vilket ger en fin och jämn yta. Lamellslipstiften har låg vibrationsnivå vilket gör arbetet bekvämare för användaren. De har slipmedel av keramisk aluminiumoxid som ger en jämn och konstant ytfinhet samtidigt som de ger kall och snabb slipning även vid påfrestande slipoperationer som grovslipning, gradning, kantbrytning och rengöring. Norton Quantum lamellslipstift finns i diameter 30 - 80 mm i flera olika bredder (15 - 50 mm) med 6 mm spindeldiameter i korn 40, 60, 80 och 120.

”Tack vare det värmereducerande fyllnadslagret är Quantum lamellslipstift idealiska för slipning av rostfritt och andra värmekänsliga material. Dessutom är slipning med lamellslipstift den perfekta lösningen för bearbetning i svåråtkomliga utrymmen eller av profilerade detaljer tack vare att de är så flexibla och följsamma.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.