Norton Rapid Prep ytkonditioneringsrondeller - Pressmeddelande

Enklare ytkonditionering med nya rondeller och underlagsplattor

Nortons ytkonditioneringsrondeller Rapid Prep lanseras nu i ett nytt utförande med ett löstagbart centrum vilket gör att samma rondell kan användas antingen med underlagsplatta med centrumskruv eller med underlagsplatta med kardborrefastsättning. Dessutom lanseras en ny underlagsplatta med kardborre och centreringsstift som ger exaktare montering av rondellen och lägre vibrationsnivå.

Nortons ytkonditioneringsrondeller Rapid Prep används för borttagning av ytdefekter, slipmärken, rost, korrosion, färg och glödskal, rengöring av formar, lättare gradning av kanter mm. Rapid Prep-rondellerna finns även i Vortex-utförande som kombinerar bearbetningshastigheten hos en grov rondell med ytfinheten av en fin rondell och halverar bearbetningstiden. Nu lanseras dessa rondeller i ett nytt utförande med ett löstagbart centrum för användning i vinkelslipmaskiner. Detta gör att rondellerna kan användas med antingen en underlagsplatta med kardborrefastsättning med eller utan centreringsstift eller med en underlagsplatta med centrumskruv för fiberrondeller. Vid användning med underlagsplatta med kardborre låter man helt enkelt centrumet sitta kvar på rondellen och vid användning med underlagsplatta för fiberrondeller eller underlagsplatta för kardborre med centreringsstift trycker man bara ut det. I det nya sortimentet ingår även underlagsplattor med M14-gänga och kardborre med centreringsstift. Dessa underlagsplattor ger väsentlig lägre vibrationsnivå vilket ger bekvämare slipning samt enklare och snabbare montering.
De nya rondellerna finns i diameter 115, 125 och 178 mm, och underlagsplattorna i diameter 115 och 125 mm.

”Tack vare det nya utförandet kan en och samma rondell användas med två olika typer av underlagsplattor vilket bl.a. minskar lagerhållningen, och den nya underlagsplattan ger enklare montering samtidigt som den lägre vibrationsnivån gör arbetet bekvämare för operatören” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB..