Ny medlem i Norton Winters Q-Flute-familj

Under varumärket Norton Winter lanserar Saint-Gobain Abrasives nu Q-Flute PRIME – en innovativ lösning för spårslipning av skaftverktyg i hårdmetall. Det nya diamantbindemedlet har konstruerats för att möta branschens produktivitetskrav och höja slipprestandan.

Norton Winter Q-Flute Prime erbjuder ett utmärkt friskärande beteende kombinerat med optimal dimensionsstabilitet, längre livslängd hos slipskivan och kortare cykeltider. Tester visar att slipskivan slipar med betydligt lägre slipkrafter och levererar en ökning av profilhållfastheten på upp till 50 procent jämfört med andra verktyg för spårslipning, vilket ger högsta prestanda även vid produktion av stora volymer.

- Våra innovativa diamantslipskivor för spårslipning är en premiumlösning för de mest krävande kunderna. Slipskivorna är utformade för att leverera optimerad prestanda och gör det möjligt för tillverkare att öka produktionen och förbättra kvaliteten på verktygen och därmed maximera processens produktivitet och lönsamhet, säger Jörgen Norell, Director Engineered Markets EMEA på Saint-Gobain Abrasives.

Norton Winter Q-Flute PRIME finns i alla storlekar och standardmodeller. Anpassade verktyg kan också utvecklas för specifika krav.