Nytt slipband ger effektivare slipning - Pressmeddelande

Norton lanserar ett nytt slipband för slipning av kolstål, rostfritt och legeringar. Slipbandet, som har beteckningen R976P, ger aggressiv slipning och sänker den totala slipkostnaden per bearbetad detalj.

Nortons nya slipband R976P har en slipmedelsblandning av Saint-Gobains patenterade keramiska slipmedel och aluminiumoxid samt ett ryggmaterial av kraftig polyesterduk. Detta ger ett slipband med aggressiv avverkning och lång livslängd vilket gör att bandkostnaden per slipad detalj kan sänkas med upp till 20 %.

Norton R976P slipband, som har en iögonenfallande rosa färg, finns i kornstorlekar från 24 till 150. Det är särskilt lämpat för mellangrov och fin slipning med lågt – medium arbetstryck. Tack vare en värmereducerande beläggning (supersize) och ett kraftigt ryggmaterial får man effektiv slipning även vid högt arbetstryck och vid slipning av värmekänsliga material utan risk för bränning av arbetsstycket. Bandet kan användas för våt- eller torrslipning.

“Med de här knallrosa slipbanden kan man uppnå betydande produktionsökningar och samtidigt som vi lanserar Nortons nya rosa slipband stödjer vi Cancerfondens insamling Rosa Bandet för att främja bröstcancerforskningen – ett viktigt och lovvärt initiativ tycker vi.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.