Norton Abrasives introducerar ny plattform för kuggslipning

Norton Xtrimium

Vi är glada att meddela lanseringen av vår nya plattform för kuggslipning, Norton Xtrimium. Den nya plattformen erbjuder ett smalare och mer strömlinjeformat sortiment, för att kunna erbjuda en enklare lösning till kunderna. Samtidigt har sortimentet med slipskivor för kuggslipning utökats med gängade slipskivor med 2 olika specifikationer, för att kunna erbjuda fler optimala lösningar för att du ska få så kostnadseffektiv slipning av dagens moderna växellådor till bilindustrin som möjligt.

Vårt nya namn, Norton Xtrimium, förstärker värdet på våra skivor; perfekt för extrema miljöer där hög prestanda är avgörande. Vi fortsätter att erbjuda produkter för slipning av kugghjul oavsett dess former som raka/vinklade/koniska/profilslipade och polering av dessa, men nu under en enda plattform. Det betyder att vi har ersatt de enskilda varumärkena Norton ALTOS, ALTOS IPX, QUANTUM, QUANTUMX, VITRIUM3 och VORTEX2 med varumärket Norton Xtrimium för de olika verksamheterna inom kuggslipningsprocessen. Du kan nu välja rätt produkt för din applikation från ett förenklat sortiment utan att förlora några möjligheter.

Norton Xtrimium erbjuder nu den nya gängade slipskivan som kombinerar en keramiskt bunden slipskivedel med en finkornig polerdel, för att både kunna slipa och polera på produkten. Detta ger en förbättrad ytfinhet och reducerar ljud från kugghjulet. Detta är speciellt användbart i produktionen av de senast generationen växellådor, för att kunna försäkra en tystare och mjukare körning. Endast en slipskiva med dubbla specifikationer kan skapa dessa nya toleranser som krävs.

"Norton Xtrimium-plattformen förenklar vår nuvarande produktportfölj och erbjuder ett enda märke för alla våra sliplösningar för kuggslipning. Sortimentet av produkter och deras kvalitet kommer inte att förändras. Våra produkter kommer fortfarande att ge samma resultat i extrema tillämpningar inom detta område - det blir bara lättare att välja rätt produkt för jobbet" säger Amandine Martin, Worldwide Gear Platform Leader, Saint-Gobain Abrasives

Kontakta oss gärna för mer information om tillgängliga produkter, eller ladda ner vår broschyr.